Mielenkiintoinen uusi DEUTZ TCD 9.0 / 12.0 / 13.5 -dieselmoottorisarja työkonekäyttöön

posted in: Dieselmoottorit | 0

Saksalainen Deutz on esitellyt markkinoille uuden EU Stage 5 -päästötason TCD 9.0 / 12.0 / 13.5 -dieselmoottorisarjan liikkuviin työkoneisiin. Sarjaan kuuluu edistykselliset vesijäähdytetyt 4- ja 6-sylinteriset turboahdetut ja välijäähdytetyt rivimoottorit iskutilavuudeltaan 9.0, 12.0 ja 13.5 litraa.

Uusi 4-sylinterinen Deutz TCD 9.0 -moottori sai arvostetun ”Diesel of the Year 2018” -palkinnon. Moottori on kooltaan pienikokoinen mutta tarjoaa nelisylinteriksi suuren litratilavuuden, tehon ja väännön todella polttoainetaloudellisesti. Kahden tasapainoakselin avulla saavutetaan värinätaso, joka on lähes yhtä matala kuin rivi-6 -mooottorissa ja tietyissä kierrosnopeuksissa jopa matalampi.

Saksalainen Deutz on esitellyt markkinoille uuden EU Stage 5 -päästötason TCD 9.0 / 12.0 / 13.5 -dieselmoottorisarjan liikkuviin työkoneisiin. Sarjaan kuuluu edistykselliset vesijäähdytetyt 4- ja 6-sylinteriset turboahdetut ja välijäähdytetyt rivimoottorit iskutilavuudeltaan 9.0, 12.0 ja 13.5 litraa.

Deutz on kehittänyt TCD 9.0 -moottorisarjan yhteistyössä Liebherrin kanssa, joka jo käyttää moottoreita omissa työkoneissaan. Deutz TCD -mooottoreiden asiakastoimitukset alkavat loppukeväästä 2019.

Dieselmoottoreiden kehityksen kärkeä edustava TCD 9.0 -moottorisarja on erittäin kompakti ulkomitoiltaan, mikä helpottaa konevalmistajien suunnittelua ja tuotantoa. Haemme parhaillaan aktiivisesti protosovelluksia konevalmistajien keskuudesta Suomesta joten kannattaa olla yhteydessä, sillä nyt on tarjolla moottorit jotka tarjoavat selkeitä etuja niin valmistajalle kuin loppukäyttäjillekin, ilmoittaa Oy Grönblom Ab:n Deutz Dieselmoottoriosaston Henrik Hieta.

Uudet TCD 9.0 -moottorit ylittävät Stage V -päästötason vaatimukset ja lisäksi niistä on saatavilla versiot alempien päästötasojen markkinoille aina Stage III A -asti.

Moottorisarjan rakenne on modulaarinen ja pakokaasujen jälkikäsittely hoidetaan ulkoisilla komponenteilla, joten itse moottorikomponentit ovat täysin identtisiä kaikilla päästötasoilla. Tier 5 ‑versioissa ei ole pakokaasujen takaisinkierrätystä (EGR). Päästötaslolla Stage IIIA ulkoinen jäähdytetty EGR toimii ainoana pakokaasujen jälkikäsittelylaitteena, kertoo Hieta.

TCD 9.0 -moottorisarjan suunnittelun rakenteellisia peruslähtökohtia ovat olleet yksi nokka-akseli lohkossa, yksittäiset sylinterikannet, Common Rail yhteispaineruiskutusjärjestelmä, ratasvälitys vauhtipyörän puolella ja erittäin hyvä voimanulosottokyky PTO[1]:sta. Perusmoottoreiden lohkon jäykkyyttä on kasvatettu ja rivi-6 -malleissa on tikasrunkorakenne. Optiona moottoreihin on saatavilla käyttökohteen tarpeen mukaan mm. tehokas ja taloudellinen pakokaasujarrujärjestelmä, mikä on integroitu venttiilikanteen.

TCD 9.0 -mooottoreiden käyttöominaisuuksia ovat mm. erittäin hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet äärimmäisissä olosuhteissa sekä pitkät öljynvaihtovälit, lisää Hieta.

Ainutlaatuinen 9-litran rivinelonen

TCD 9.0 / 12.0 / 13.5 -moottorisarjaan kuuluu 4-sylinterinen 9.0 litran malli (300 kW/1700 Nm) sekä 6-sylinteriset 12.0 ja 13.5 litran mallit (400 kW/2500 Nm ja 450 kW/2800 Nm)

Erityisesti uusi 4-sylinterinen 9.0 litrainen TCD 9.0 -moottori on todella mielenkiintoinen vaihtoehto suomalaistenkin konevalmistajien tulevaisuuden tarpeisiin. Sen edistyksellisyydestä kertoo myös moottorille myönnettu arvostettu ”Diesel of the Year 2018” -palkinto. Moottori on kooltaan pienikokoinen mutta tarjoaa nelisylinteriksi suuren litratilavuuden, tehon ja väännön todella polttoainetaloudellisesti. Kahden tasapainoakselin avulla saavutetaan värinätaso, joka on lähes yhtä matala kuin rivi-6 -moottorissa ja tietyissä kierrosnopeuksissa jopa matalampi, sanoo Hieta.

[1] Power Take Off – voimanulosotto

Uuden 4-sylinterisen Deutz TCD 9.0 -moottorin vääntökäyrien vertailua muihin vastaavan kokoisiin markkinoilla oleviin moottoreihin.

Moottoreiden kokovertailua:

Värinäkäyrissä vihreä viiva on TCD 9.0 rivinelonen ja sininen käyrä on TCD 12.0 rivikuutonen. 1200 kierroksesta ylöspäin värisee rivi-4 samalla tavalla tai vähemmän kuin rivi-6. Matalilla kierroksilla värinää on toki enemmän. Testit ajettu moottorin täydellä kuormituksella.

 

Lataa tästä englanninkielinen esite.

 

(Haastattelun toteuttanut ja jutun kirjoittanut Janne Jokela. Artikkeli julkaistu ensimmäisen kerran korjaamattomassa muodossaan Metsäalan Ammattilehdessä 4/2018 sivulla 44.)