Öljyt

posted in: Dieselmoottorit | 0

Nykyaikaiset suorituskykyiset dieselmoottorit asettavat suuret vaatimukset käytettävälle voiteluaineelle. Varsinaisen päätehtävänsä eli voitelun lisäksi moottoriöljyn tehtäviin kuuluvat lämpökuormituksen tasoittaminen, korroosionesto, palamiskaasujen jäämien neutralointi ja moottorin puhtaana pitäminen. Lisähaastetta moottoriöljylle aiheuttavat myös pidentyneet öljynvaihtovälit.

 

Deutz jakaa voiteluöljyvaatimuksensa neljään luokkaan (Deutz Quality Class eli DQC). DQC I on peruskäytössä ehdoton minimivaatimus ja tällöin joudutaan tyytymään normaalia lyhyempiin öljynvaihtoväleihin. DQC II on peruslaatuista öljyä peruskäyttöön. DQC III on ”high performance” -öljyä, joka on tarkoitettu tehokkaille moottoreille ja/tai moottoreille, joissa on suljettu kampikammion tuuletus. Yleensä tämän luokan öljyt ovat osasynteettisiä. DQC IV edustaa korkeinta laatuluokkaa ja on täyssynteettistä. Edellä mainitut laatuluokat on tarkoitettu moottoreille, joissa ei ole pakokaasujen jälkikäsittelylaitteita.

 

Mikäli moottoriin on asennettu hiukkassuodatin, hapetus- tai SCR-katalysaattori, asettaa se lisävaatimuksia niin poltto- kuin voiteluaineellekin. Öljyn lisäaineista syntyvä tuhka lyhentää radikaalisti hiukkassuodattimen kestoikää ja rikki- sekä fosforiyhdisteillä saattaa olla ei-toivottu vaikutus katalysaattorien toimintaan. Näiden syiden takia moottoriöljyn tulee olla vähätuhkaista, samoin rikki-ja fosforipitoisuudet on pidettävä minimissään. Öljyteollisuus puhuu ”Low SAPS” -öljyistä, Deutzilla vastaavat laatuluokat ovat DQC II LA, DQC III LA ja DQC IV LA. Jos voiteluöljyllä ei ole Deutzin DQC-luokitusta, sen soveltuvuuden voi tarkistaa moottorin käyttöohjeesta. DQC I-III luokkien kanssa yhteneviä ovat myös tietyt ACEA-luokituksen mukaiset voiteluaineet.